עיצוב תאורה בחללים מסחריים

עיצוב תאורה בחללים מסחריים הינו תחום עיצוב רב תחומי, דינמי, שעיקר עיסוקו במפגש המורכב בין חלל- לקוח- פונקציה- עסק, בין אם מדובר בעיצוב משרדים, בר- משקאות, מסעדה וחנות או בעיצוב תצוגה זמנית של תערוכה או אירוע.

יצירת שילוב מוצלח של כל המכלול הוא מהמאתגרים בענף העיצוב בכלל ובתחומי עיצוב פנים ותאורה בפרט.
אור ותאורה נמצאים בכל מקום בחיינו החל ממנורת שינה העומדת על השידה בחדר השינה, דרך האור הדולק במטבח במהלך ארוחת הערב.
ללא כל ספק נושא התאורה הוא נושא חשוב בכל פרויקט של עיצוב פנים, הוא זה שמכתיב את האווירה הנכונה ונותן את הטון העיצובי העוצמתי.
הכלל הבסיסי הינו לשלב פונקציונליות לצד מראה ודקורציה.

בחירת סוג האור המופק מגופי התאורה ומאיר את החלל, מושפע ממספר גורמים מהותיים כגון – גודל החלל, גובה התקרה, מספר החלונות בשטח, כיווני האוויר, כמות האור הטבעי ועוד.
לכל תאורה, בחללים מסחריים, מטרה שונה והצורך להאיר משרד שונה מהצורך להאיר חלל מסחרי ושונה בתכלית מהצורך להאיר חדר שינה בבית פרטי.
בחירת גוון האור הינה שלב קריטי בתהליך – חלל של חנות העוסקת בתחום הקמעונאות יואר באור לבן, בהיר ופחות עוצמתי בניגוד לחלל מסעדה או סטודיו שיואר באור צהוב זרחני וזועק.
בנוסף, בחירת הגובה הנכון של כל גוף תאורה בתוך חלל – יותאם ליכולתו ולחוזקתו לפזר את האור. ולכן בד”כ יש להנמיך את התאורה היורדת מהתקרה, בחללים גבוהים, במטרה למקסם אותה וכמובן שלא לבזבז אנרגיה על חללים לא רלוונטיים.

תאורה מעוצבת יכולה לתרום רבות לחלל מסחרי כל עוד עושים זאת נכון.
לקוח שנכנס לחנות או למסעדה חייב להרגיש את ההבדל מהחוץ לפנים החלל, כמות אור מדויקת משרה אווירה נעימה ומזמינה ללקוח.
על מנת ליצור את האוירה הנכונה ביותר יש להיעזר באלמנטים נוספים, כגון מספר גופים ייעודיים שממקדים את האור באופן ישיר, לדוגמא במחלקת ירקות ופירות בכל חנות או מעדניה מומלץ להוסיף תאורה מחמיאה שתהיה בגובה של כ 1.5 מעל דוכן הירקות, שתבליט את הסחורה ותעניק מראה טרי ורענן.
עם זאת, חשוב להימנע משימוש בגופים הפולטים חום גבוה, על מנת שאיכות הסחורה, לא תיפגע.

דרך נוספת היא לכוון את הלקוח לאזור מיועד, בהתאם לצורך, בעזרת תאורה – שינויי כמות האור בחלל משפיעה עלינו ישירות ומושכת את תשומת ליבנו, במידה והצלחנו למשוך את תשומת ליבו של הצרכן לפריט מסוים או לקטגוריה רצויה קידמנו נושא נבחר, באופן עקיף וללא עלות נוספת.

לסיכום, תאורה מהווה אלמנט עיצובי חשוב ביותר ביכולתה ליצור אווירה נכונה על כן יש להתייעץ עם בעל מקצוע, בעל הכשרה בתחום, עוד בשלב התכנון המוקדם. תכנון תאורה נכון ומקצועי יחזיר את ההשקעה בשלב מוקדם ויגביר את החוויה בתוך כל חלל מסחרי.

נשמח לפגוש אתכם בסוהו עיצוב רהוט ותאורה לפגישת ייעוץ מקצועי לתכנון תאורה.