תאורה – משלב תכנון החשמל ועד התקנת גופי התאורה

ראיון עם מושיקו – חשמלאי מוסמך

 

בעיצוב תאורה אנחנו משקיעים הרבה זמן וכסף: בתכנון, בבחירת הגופים, בעוצמת האור לכל חדר עד שלעתים אנחנו שוכחים לסיים את המלאכה עם בן אדם מקצועי שישלים את העבודה בצורה הטובה ביותר. פגישה עם מושיקו – חשמלאי מוסמך, שעובד בקשר קבוע עם סוהו עיצוב רהוט ותאורה, מאירה לנו את נקודת חשמל הזו…

משה דיין, או כפי שאתה יותר מוכר: מושיקו..איך אתה רואה את עולם התאורה מהצד שלך?

אני עובד בתחום התקנות תאורה כבר שנים רבות ומהניסיון שצברתי אני יודע ברגע שאני מתחיל התקנת תאורה, ולא משנה אם זו התקנת תאורה בבית פרטי או התקנת תאורה בפרויקט ציבורי, אני יודע אם איש מקצוע תכנן את החשמל או לא. זה קשור לאופן שבו מדייקים במיקום נקודות חשמל, בעוצמות השונות שמייעדים לכל פינה מבחינת התאורה, באווירה ובעיצוב הכולל. תחום התאורה שינה פנים בשנים האחרונות, המודעות לתועלות שניתן להפיק מעיצוב תאורה גברה, המבחר גדל משמעותית, איכות המוצרים השתפרה כל כך ומגוון הפתרונות החכמים נמצא היום בשפע. אלו נתונים שמביאים בשורה בענף התאורה ומאפשרים לחגוג עם אינסוף אפשרויות עיצוב.

מושיקו, אתה מוכר בענף כאיש מאד מקצועי, פרפקציוניסט, אוהב את העבודה ונהנה ממנה. איזה אנשים אתה פוגש בעבודה?

כשאני מגיע להתקין גופי תאורה אני פוגש כל כך הרבה אנשים וזה מה שאני אוהב בעבודה שלי – מגוון אנשים ומגוון סגנונות. כל אחד וגופי התאורה שמדברים אליו. אני נכנס לבתים ומשלים את עיצוב הבית עם התאורה וזה משדרג את הבית בצורה בלתי רגילה. פינות שלא קיבלו נוכחות פתאום מושכות העין. יש אוירה חגיגית כל פעם שאני בא להתקין גוף תאורה חדש. אנשים אוהבים להתחדש, להשתדרג, להעביר את הבית מתיחת פנים. מספיק שבוחרים לפינה מרכזית בבית גוף תאורה חדש, מנורה עוצמתית ובעלת נוכחות – וכל פני הבית משתנים.

מה המשמעות של התקנה מקצועית ולמה אנשים עם “ידיים טובות” לא יכולים לחסוך את העלות הזו?

אנשים קונים לעתים גופי תאורה באלפי שקלים, זה נכון שכל אחד יודע לקדוח חורים בתקרה או בקירות, אבל חשיבות ההתקנה היא להסתכל מעבר לחור כדי לא ליפול לתוכו..אם את מבינה למה אני מתכוון… למשל, בגופי תאורה של מנורת הלוגן חשוב לבודד את חוטי החשמל בשרוולים. יש גופי תאורה שעוצמת האור שלהם כל כך גבוהה שמומלץ לקבע את הגוף עם דיבל מתכתי ולא דיבל פלסטיק. יש מבחר שיטות ופעולות שיש לעשות בהתקנת תאורה. מעבר לזה, ההתקנה עצמה מחייבת דיוק במיקום, מרכוז, דיוק בגובה גוף התאורה ובמקרים בהם יש בגוף אחד מספר גבהים צריך לדאוג ליישר אותם תוך שמירה פן יישברו או יינזקו. העבודה צריכה להיות נקייה, כי אחרי התקנת גוף תאורה, הוא מושך את העין וכל לכלוך, עבודה לא מדויקת בולט פי כמה וכמה.

מה היא אחריות על ההתקנה שאתה נותן כחלק מהשירות?

הנקודה המרכזית מעבר לכל המשמעויות הטכניות של אופן התקנת התאורה היא באחריות שמתקין מקצועי לוקח על עצמו. השיטה לפיה אני עובד עם סוהו היא שהלקוח בוחר את גוף התאורה ומזמין התקנת תאורה מקצועית. במועד ההתקנה אני הוא זה שאוסף את גוף התאורה מסוהו, ולא הלקוח, ומרגע זה אני אחראי על התקנת גופי התאורה בצורה שלמה ומושלמת עד לשביעות רצונו המלאה של הלקוח. היה וקיימת תקלה בגוף או חלילה קורית תקלה בהתקנה – אני לוקח את הגוף ודואג לעמוד מול סוהו ולהביא גוף חדש. זו הסיבה שאני עובד כל כך צמוד עם סוהו – אני יכול לתת שירות כזה ללקוח רק בגלל התמיכה המקצועית והגב שאני זוכה לו בסוהו.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעת הבית החכם – מה דעתך על זה ?

בית חכם מספק את האפשרות להגיע לשליטה מלאה של כל המרכיבים החשמליים הגדולים בבית כולל תאורה, תריסים חשמליים, בוילר, מזגנים ועוד. הכל נשלט על ידי שלט רחוק או דרך המכשיר הנייד בדרך של פקודות. החלטה על מערכת משוכללת כזו מחייבת כמובן תכנון מראש בטרם הבנייה. התוצאה מאפשרת ללקוח לשלוט בבית שלו מכל מקום: להוריד את התריסים אם יורד גשם, לכבות את האורות שנשכחו וכו’. זה קיים בבתים גדולים זו עדיין לא מערכת שכיחה בכל בית.

כחשמלאי, המתקין גופי תאורה רבים מדי יום, באיזה תקלות אתה נתקל?

קודם כל חשוב לי להגיד שאני מגיע לבית הלקוח עם גישה חיובית שאמורה לשמח אותו בעיצוב מחודש או משודרג לבית ולכן, גם אם יש תקלות או הכנות לא טובות, אני פותר אותן ומקבל את זה בסבלנות מתוך הבנה שלא כולם ידעו לתכנן נכון את התאורה בטרם הקנייה.
לגוף שאלתך, אני יכול להגיד לך שאני נתקל בכל מיני מקרים שגורמים לי לקדוח נקודות חשמל חדשות, לסתום את הקיימות מכל מיני סיבות כגון: גבהים לא נכונים של נקודות המפסק בחדרי ילדים. מיקום נכון של המפסק הופך את הילד לעצמאי ולא תלותי בהורה בכל הדלקה או כבוי של גוף התאורה. קיימים הרבה פעמים מיקומים לא נכונים להדלקת אור למשל בחדרי שינה..אנשים חיים שנים עם מערכת הדלקת תאורה מכבידה, בזמן שבקלות ניתן היה לשפר את איכות חייהם. אני בהחלט רואה בזה איכות חיים להדליק ולכבות את האור מנקודה קרובה למיטה – במקום לגשש באפלה כשקמים בלילה או כשנכנסים למיטה ושוכחים לכבות את האור..
הרבה אנשים מכינים נקודת חשמל באמצע התקרה וקונים מאוורר תקרה שהוא גם מנורה. מה שאנשים לא מודעים לו, ומגלים זאת רק לאחר ההתקנה, זו העובדה שמאווררי תקרה לא מספקים הרבה אור. חדר לא יכול להישען רק על התאורה הזו. ולכן תכנון נכון של חדר מחייב במקרים כאלו נקודות חשמל למיקומי מנורות נוספות כתמיכה מהקיר.

האם יש לך טיפים שאתה יכול לתת לאנשים בנושא של התקנת גופי תאורה?

בחדרי ילדים אני ממליץ לעצב את מנורות הקריאה עם גופי תאורה בעלי אור קר, תאורת פלורוסנט או לד ולא באמצעות גופי תאורה בעלי נורת ליבון רגילה או הלוגן. הסיבה שאני ממליץ על זה היא אפקט החימום שיש לגוף רגיל ויכול להיות מסוכן בקרבת ילדים שיכולים לקבל כוויה מהמנורה. פתרון נוסף יכול להיות במיקום נקודת החשמל גבוהה מהממוצע הרגיל בשוק ובחירת גוף תאורה שזורק עלומת אור מרוכזת למטה כך שילדים לא ייתקלו בגוף התאורה בקלות רבה מידי. במדרגות אפשר להתקין תאורת לדים עם גשש שנדלקת אוטומטית בכל פעם שמישהו עובר, כך שאנשים מבוגרים כמו גם ילדים שקמים בלילה, בטוחים יותר והעובדה שהם לא עירניים לא מסכנת אותם בנפילה במדרגות.

שיחה עם מושיקו היא חווייה בפני עצמה, איש נעים מלא כבוד, שהיה לי אישית התענוג לקבל ממנו שירות מצוין. מושיקו אוהב לעבוד עם סוהו בדיוק בגלל הסיבה שכאדם שמאמין בנתינת שירות מקצועי ככל הניתן, הוא רוצה לדעת שהוא יכול לספק שירות גם אחרי ההתקנה. הוא יודע שהוא מתקין גופי תאורה איכותיים מבית שנשאר ומלווה את הלקוח גם אחרי ההתקנה של גופי התאורה. זו הסיבה שהוא מוצא את עצמו מתקין באותם בתים פעם שנייה.. ושלישית.. גופי תאורה, ושמו עובר במהירות מפה לאוזן כאדם מקצועי שאפשר לסמוך עליו.