Rate this post

כששואלים את האדריכלית מירב סלע, מיהי הדמות שהשפיעה ביותר על גיבוש
הסגנון האדריכלי שלה, היא מפתיעה ומגלה שמדובר בסר ווינסטון צ’רציל,
אשר טבע את האמרה:
.”First we design our buildings and then our buildings design us”
גישה זו באה לידי ביטוי בכל אחד מעיצוביה האדריכליים של מירב, היוצרת עבור לקוחותיה חלל חיים נוח, יפה ונעים, בו גם היא הייתה רוצה לחיות.

עיצוב אדריכלי שמתחיל בדו-שיח
מירב סלע היא אדריכלית בעלת סטודיו עצמאי לאדריכלות ועיצוב פנים שהוקם לפני כ-16 שנה.
הסטודיו של מירב מתמחה בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים של דירות מגורים, וילות, בתים פרטיים ומשרדים משלב התכנון הראשוני, בחירת החומרים וליווי הבנייה והשיפוץ.
תהליך העיצוב והתכנון של מירב מתחיל ונובע מתוך דו-שיח צמוד ורציף עם הלקוח, על מנת “לתפור” לו את החליפה המתאימה לו – ורק לו. “בפגישה הראשונה”, מתארת מירב, “אני לומדת להכיר את הלקוח, את אורח חייו, מנהגיו, תכונותיו, אופי עבודתו, תחביביו, הרגלי האירוח שלו, חלומותיו, כיצד הוא תופס את החיים ואת
הבית ומה התקציב ולוח הזמנים העומד לרשותו. רק כאשר כל המידע פרוש בפני, אני יוצרת תבנית אדריכלית גמישה לשינויים”
גישתה הייחודית של מירב באה לידי ביטוי בקשב המוחלט ללקוח ובתגובתה לכל מחשבה, הרהור, רצון ותחושה של הלקוח, כך שהתוצאה הסופית תואמת לצרכיו וחלומותיו. “כל אחד מלקוחותיי מחליט עד כמה הוא מעוניין להיות מעורב בתהליך התכנון והשיפוץ כולו… יש לקוחות שנסחפים עם האהבה שלי למקצוע ונכנסים לעובי הקורה בתהליך היצירה של הפרויקט שלהם ואחרים מעדיפים להיות שותפים שקטים”

תכנון המתאים לכולם, הוא תכנון שאינו מתאים לאף אחד
ביקור בפרויקטים של מירב, מעיד כי הסגנון האדריכלי המועדף על מירב הוא סגנון מודרני נקי. לעיתים הוא מינימליסטי, לעיתים קלאסי יותר ולעיתים מאופק וקלאסי – תלוי בלקוח, בחלל ובמסר שהפרויקט אמור לשדר. בפרויקטים מסוימים, הסגנון האקלקטי משתלב בעיצוב שבסיסו מינימליסטי, כך שהתוצאה אישית וייחודית ללקוח:
“מאז ומתמיד”, מסבירה מירב, “נמנעתי מעיצוב שמתאים לכולם ומתכנון נטול פנים. לכן, בכל פרויקט אני מחפשת את ה”טוויסט”, את הקריצה, את ה”אקצנט”, שמאפיין את לקוחותיי”.
תהליך העבודה של מירב מתחיל בחקר החלל המיועד לתכנון, במגוון פרמטרים: מיקום, חומרים, אור וצל, דינמיקה של בעלי הבית, כיווני אוויר, נוף, סגנון חיים, השראות מעולם העיצוב, נוחות, פונקציונאליות, פרקטיות והקונספט המרכזי, שהוא ה”סיפור” או הרעיון שמתהווה בפגישתה עם הלקוחות. “המידע הרב אותו אני קולטת במפגשים אלו, מאפשר לי לגבש במהירות את הדרך לתכנון מוחשי, המושפע רבות גם ממקורות ההשראה שלי…”

החיים, כמקור השראה
כאשר שואלים את מירב מניין היא שואבת את מקורות ההשראה לעיצוביה האדריכליים, מגלים שמדובר באדם רב תחומי וסקרן במיוחד. “מקורות ההשראה שלי”, מגלה מירב, “הם החיים עצמם: שיחה מעניינת, טיול, נוף, אישיות, יצירת אומנות, אירועים מרגשים, תמונה שנחרטה בזיכרוני ועוד. מכל מפגש עם אדריכלים, מעצבים, אומנים, בתערוכות, כתבות, תכניות, אני לוקחת משפט או רעיון כצידה לדרך. בנוסף, אני עוסקת בצילום וציור – תחביבים המהווים עבורי מקור השראה עשיר ורחב, דרכו אני מסתכלת על העולם דרך עדשת המצלמה, מחפשת רעיונות לציור, השראות, נושאים, אנשים ועוד.

מירב אינה רואה באדריכלות ובעיצוב פנים מקצוע, אלא דרך חיים ושגרת חיים. כחלק משגרה זו, מירב קוראת אדריכלות, מטיילת אדריכלות, חוקרת אדריכלות, מתחדשת בתערוכות וחומרים וירטואליים וממשיים כל הזמן ומתבוננת כל הזמן על עולם האדריכלות והעיצוב. אחד מהמקומות בהם מבקרת מירב בקביעות, על מנת להתעדכן ולהתחדש, הוא מתחם סוהו בצ’ק פוסט. “עם השנים”, מספרת מירב, “גיליתי שהביקור בסוהו והמפגש עם צוות היועצים שבאולם התצוגה, פותח בפני אינספור רעיונות לפתרונות עיצוב, ריהוט ותאורה, אותם אני מיישמת בפרויקטים של לקוחותיי”

מהקונספט ועד אחרון הפריטים Total design
אחד מהפרויקטים האהובים ביותר על מירב, הוא תכנון ועיצוב דירה ותיקה בבניין רב-קומות משנות ה-70′.
“התכנון הישן של הדירה נבע מצורך ליצור דירה סטנדרטית שתתאים למשפחות ללא דרישות מיוחדות ולא התייחס למיקומה, לנוף שאפשר לראות מהדירה, לים ולשמיים שיכלו להיכנס אליה”
כבר בפגישה הראשונה בדירה, מירב סימנה לעצמה מטרה: לאפשר ללקוח ליהנות מהנוף המדהים שנשקף מהדירה ולהכניס את הים והשמים לתוך הדירה. “אני זוכרת שבפגישה זו שאלתי את הלקוח כיצד הוא רואה את דירתו העתידית ותשובתו, המפתיעה והמאתגרת במיוחד, הייתה: מקדש. בית האלוהים שלי”…

הדירה תוכננה בצורה מוקפדת, מדויקת ואיטית: “הלקוח שלי ביקש לעבור תהליך תכנון ובנייה איטיים, ולחוות את תהליך היצירה כמו בישול איטי”, מציינת מירב ומפרטת: “למעשה, קרעתי את כל הקירות שחצצו בין הדירה לנוף והפכתי אותה לחלק מהחגיגה שבחוץ. לשם כך, השתמשתי בפלטת חומרים מגוונת, חומרים טבעיים: אבן, עץ, חלוקי נחל. בעיצוב עשיתי שימוש סימבולי ומוחשי ביסודות הטבע, מים, רוח, עץ ועוד, בשילוב גוונים הרמוניים, קלאסיים ורגועים, אשר שאבו את השראתם מהטבע ומהרצון להרגיש את החומר”.
תכנון הגישה לדירה עשה שימוש בשביל פרקט עשוי עץ גושני ודומיננטי, המסמל את המעבר מרעש החוץ,
לשקט והרוגע של ה”מקדש הפנימי”. התכנון האדריכלי של הדירה יצר, על פי בקשת הלקוח, חלל “ציבורי” גדול ומפנק, המאפשר אירוח אסיפה, דיון או מפגש ואילו האזורים הפרטיים בדירה הופרדו ותוכננו בדומה למלון בוטיק קלאסי ונוח.
“לשמחתי”, מסכמת מירב, “הלקוח ביקש ממני לטפל בו משלב התכנון ועד הלבשת הדירה. כך יכולתי לשלב בעיצוב הדירה פריטים מעולם התוכן של הלקוח: ספרות מקצועית בנושאי רוח, אוספים, מוסיקה ועוד
וזכיתי בהזדמנות להביא לידי ביטוי את כל יכולותיי, עד הפרט האחרון”.

צילומי הפרויקטים: עודד סמדר